Friend Request (spoilerfri recension)

Imorgon, den 1:a december, har skräckfilmen Friend Request premiär på biograferna runt om i landet och förra fredagen var jag på en pressvisning av den. Så jag tänkte dela med mig av mina uttryck fastän hålla det, för ovanlighetens skull, helt spoilerfri. Det blir en intressant utmaning för mig.

Friend Request handlar om Laura som läser psykologi på college och har en enorm vänskapskrets på en socialmediaplattform som är oerhört lik Facebook. En dag får hon en kompisförfrågan från klassens outsider Marina, som inte har en enda vän på sin profil. Laura accepterar men snart går vänskapen överstyr och Marina blir mer och mer påträngande. Tillslut så tar Laura bort Marina från sin kompislista och Marina begår självmord. Det är då den verkliga fasan börjar.

Marina dyker upp i Lauras kompislista igen och obehagliga saker börjar att postas på hennes vägg. Personer börjar att dö och Lauras kompislista minskar drastiskt. Laura börjar göra efterforskningar om Marina: Vem var hon och varför har hennes kropp inte hittats? Snart inser hon att hon måste stoppa de demoniska krafter som har släppts lös via sociala medier.

Personligen så är jag lite svag för filmer där nya medier får stort utrymme. Det är ju en del av utvecklingen att skräcken följer med in på det vi idag ser till vardags. Varför skulle inte Facebook eller Twitter kunna bli besatt eller en källa till en enorm skräck?

Hur var den då? Jag hade inga förutfattade meningar utan jag gick dit med öppet sinne och jag tyckte den var helt okej. Den var inte revolutionerande eller unik utan en klassisk skräckfilm som utspelas runt nåt som de flesta av oss är medlem i idag. Den hade några bra jumpscares (eller var det för att jag såg den runt 10 på förmiddagen?) och en storyline som i stort sett funkar (om man inte börjar nysta för mycket i den). Den är sevärd och hade en del bra element (som animationerna som Marina hade gjort). Det som var sämst var att de envisades med att ha vita kontaktlinser på en del. Helt poänglöst, enligt mig och det störde bara.


Kommentarer

Populära inlägg