Under kupolen av Stephen King

Som jag längtat och äntligen damp Stephen Kings senaste (översatta) koloss på 1180 sidor ned i mitt brevinkast. Eller snarare så ringde brevbäraren på dörren och lämnade över paketet. Jag har älskat Stephen Kings böcker sedan jag var i 12 års åldern, jag tror att DET är en av de största läsupplevelser någonsin. Men låt oss titta lite närmare på Under kupolen.

Handlingen är ganska så enkel; en dag så sänks en jättelik kupol över Chester's Hill i Maine. En osynlig kupol som perfekt följer samhällets gränser. Frågan är vem, eller vad, som har stängt in Chester's Hills innevånare och skurit av dem från omvärlden. Det tar inte lång tid innan påfrestningen av kupolen gör att människor visar sina värsta sidor. En korrupt lokalpolitiker som med ena handen styr ett metaamfetaminlabb och med andra stadens nyrekryterade poliskår. En poliskår som har fria händer att göra vad de vill för upprätthålla ordningen....

Som vanligt så levererar King en spännande berättelse som verkligen fångar mig. När jag läser obehagliga passager i boken så slår mitt hjärta ibland så hårt att jag är rädd att det ska bryta sig ur min bröstkorg. King har en förmåga att peta på ömma punkter och sen vrida om ordentligt. Jag blev totalt uppslukad av Under kupolen och jag är mycket imponerad. Men jag blir det för det mesta när det gäller Kings böcker. Det finns bara en jag inte läst ut, eftersom jag tröttnade, och det var Geralds lek. Under kupolen är spännande och mycket obehaglig. Trots att själva kupolens ursprung är lite "vagt" (jag ska inte gå in på det mer för jag vill inte förstöra läsupplevelsen för er) så är det inget omänskligt som skapar det obehagliga. Det verkar som King har insett att den mest påträngande och otrevligaste skräck är den som skapas mellan människor. Det behövs inga jättespindlar, clowner eller garderobsmonster för att skapa ordentliga mardrömmar. Det vi människor gör mot varandra är faktiskt mycket mer obehagligt.

Ok, en liten spoiler varning utfärdas här!
Det här är enbart för er som är hardcore-Stephen-King-nördar som jag är. Jag fann nämligen en referens till DET i boken. Jag var faktiskt tvungen att leta rätt på det i DET för att bekräfta mina misstankar. Men jag vet inte varför King lade in den referensen för den är mycket vag. Jag hoppas verkligen jag får svar på det någon gång. Symbolen som finns på ingången till monstrets (i DET) håla återfinns nämligen i Under kupolen.

Kommentarer

Populära inlägg