The Den

Jag är extremt svag på nya grepp och innovativa koncept när det gäller skräckfilm. Förra året var jag fast i Haunting Melissa-appen (ladda ned den om ni inte redan har gjort det), följt Marble Hornets uppdateringar på youtube slaviskt och nu, för några veckor sedan, börjat följa Where's Carolyn? också på youtube. Jag har varit svag för found footage och mockumentaries ända sedan jag såg The Blair Witch Project (var det '98?). Och ja, jag höll på att få hjärtstopp när Mickey stod i hörnet av källaren i Rustin Parrs hus. Ändå sedan dess har jag letat fram alla skräckfilmer i den genren men dessvärre måste jag säga att de flesta av dem är skräp. Tyvärr. 

Men nu till The Den, som jag fick nys om via twitter. The Den är filmad via webbkameror/mobilkameror och handlingen rör sig runt Liz som ska göra en studie av chattplatformen The Den. Ni har väl hört talas om chat roulette? Där har ni konceptet av hur The Den fungerar. Liz får en knäppgök på halsen som kapar hennes dator och sen börjar mörda hennes bekanta. Jag ska inte avslöja för mycket men det hela mynnar ut i en sorts Hostel-variant vilket gör att den får en tumme ned av mig. 

Jag är nämligen less på våldstortyrporrfilmer. Män som jagar kvinnar enbart för att orsaka dem så mycket fysisk smärta somhelst. Nejtack. Det finns redan för mycket sådant i verkligheten och jag finner inget nöja av att se fiktivt sådant heller längre. 

Filmen hade potential, den var bra gjord, skådespelarna var duktiga (vilket de i princip aldrig är i den här typen av filmer) och kändes till en början genomtänkt. 

Just nu ser jag fram emot: As above, so below. Såg en trailer för den idag och det var länge sedan jag kände mig så pepp. Ska se om jag lyckas med att bädda in en trailer här. 

Men det här ser jag inte fram emot:  Min magisteruppsats. Jag både älskar och hatar den. 

Kommentarer

Populära inlägg