Mytologin om Blair Witch


Egentligen skulle det här inlägget även kunna ha titeln "Hur en myt skapas på internet" eftersom skaparna bakom The Blair Witch Project (1999) använde sig smart nog av internet för att skapa en myt runt en fiktiv häxa och några saknade ungdomar i samband med att filmen skulle släppas. På hemsidan kunde man läsa om Heather, Joshua och Mikes försvinnande 1994, hur deras filmer och diverse annat hittades samt en massa annat smått och gott. För en nörd är det rena rama himlen! Hursomhelst så såg jag nya Blair Witch i helgen (nämn inte Blair Witch 2 här för vi ska ignorera att den kassa filmen ens gjordes!!) och jag kände att jag, förutom att ge mina synpunkter om den filmen, även skulle dela med mig av mina tankar om självan myten eftersom jag tycker att det är ett intressant fenomen. Idag finns det en mängd liknande mytbildningar runt just skräckfigurer som Slenderman, SCP (för er som inte vet vad det är så kan jag upplysa er om att jag tänker göra ett inlägg om det framöver, fram tills dess får ni googla) eller diverse andra Creepypasta-filurer. Men Blair witch var tidigt ute med att utnyttja internet för att skapa en sorts pseudorealism runt en påhittad karaktär och många trodde faktiskt att det var på riktigt.

I stora drag så handlar The Blair Witch Project om tre personer: Heather, Joshua och Mike. Heather är en filmstudent som ska göra en dokumentär om en häxa, samt myten runt henne. För att göra dokumentären tar hon Joshua och Mike till hjälp då hon behöver någon som filmar och någon som sköter ljudet. De ger sig ut i skogen runt Burkittsville, Maryland, och besöker ett par platser som har anknytning till själva myten. Men de går vilse och hittar inte ut ur skogen. De fortsätter att filma sina upplevelser och filmen kulminerar i scenen där de springer runt i ett gammalt ödehus och där de blir nedslagna av en okänd kraft och försvinner. Ett par år senare hittas deras  filmer och de släpps till allmänheten.

Det är vårt att poängtera att själva mockumentary/found footage-genren inte är ny inom skräck.  Redan under tidigare 1980-talet kom den ökända Cannibal Holocaust och den skapade verkligen rabalder när den kom. Regissören höll faktiskt på att bli åtalad för mord eftersom folk blev övertygade om att filmen var riktig (dvs en så kallad "snuff-film"). Nu blev inga människor mördade i den men däremot så dödades faktiskt djur och det är helt oacceptabelt. Det är faktiskt genomvidrigt. Men tillbaks till ämnet!

Blair Witch (2016) handlar om Heathers lillebror James som har hittat bevis för att hans syster kanske lever och finns kvar i skogen i Maryland. Beviset finns i ett filmklipp som laddats upp på Youtube. Eftersom även denna film är en mockumentary/found footage-film så finns det även med en filmskapare och i det här fallet är det James kompis Lisa som vill dokumentera deras upptäcksfärd i skogen. Som ni förstår så skiter sig det för dem och även de försvinner och deras filmer hittas sedan av någon.

Vad anser jag då (VARNING FÖR SPOILERS)? Jag var ett stort fan av The Blair Witch Project när den kom eftersom jag verkligen gillade den enkla stilen. Det behövs inte obehagliga monster/demoner/spöken som syns i bild för att en film ska bli  ordentligt obehaglig. Jag fick t ex hjärtklappning i slutscenerna när man ser Mike stå i hörnet. Jag gillade även hur det hade skapats en myt runt filmen och jag gick faktiskt ofta in på hemsidan för att läsa på om olika detaljer. Det bästa var att under en period så lades det ut mer info och bilder på hemsidan, som beskrev mer om historiken runt Rusin Parr, men tyvärr så togs den sedan bort. Jag tror att det berodde på att de hade planer tidigare på att göra en uppföljare men eftersom Blair witch 2 blev ett sådant monumentalt fiasko så fick de inget filmbolag att nappa. Har man boken om The Blair Witch Project (av Dave Stern) så märks det även hur den öppnar upp för en fortsättning om just Heather, Joshua och Mike och sökande efter dem. Irriterande nog hittar jag inte boken och jag misstänker att jag har varit så otroligt korkad att jag gjort mig av med den (vilket är oförlåtligt). Men den boken lade inte själva grunden till den nya Blair Witch utan kunde snarare ha varit grunden till den film som tyvärr aldrig blev av. Hade jag haft kvar boken skulle jag kunnat utveckla det men eftersom jag inte minns de exakta detaljerna så kan jag inte göra det nu. Men jag ska leta efter den på Amazon eller ebay och förhoppningsvis hittar jag den.

Jag hade verkligen jättelåga förväntningar på Blair Witch eftersom det är svårt att göra en uppföljare på något som faktiskt var unikt då. Jag har medvetet undvikit allt som hade med filmen att göra för jag ville verkligen inte förstöra något för mig. Det skulle blir en helt "ospoilad" upplevelse, helt enkelt! Och grejen är den att jag verkligen blev positivt överraskad! Den var snyggt gjord, storyn var bra (även om det var några lösa trådar) och den var framförallt obehaglig. Något jag tycker är otroligt otäckt är när det rusas omkring i mörka hus där något kan hoppa fram bakom en dörr eller ett hörn. Och när det är första persons-perspektiv så är det ännu mer påtagligt.
Källa: Crave online
Kort och gott: jag gillade den. Jag gillade den faktiskt väldigt mycket och jag är glad att jag undvek att spoila den för mig själv. Undrar bara om det kommer att komma ytterligare en uppföljare som knyter ihop alltsammans, en som bara spinner vidare (finns oändliga möjligheter för det) eller om filmmakarna (och andra filmmakare) låter den här serien vara nu. Jag hoppas givetvis på en film som knyter samman allt på ett snyggt sätt men ärligt talat så tror jag inte att det kommer att hända.

Har du sett någon av Blair witch-filmerna (ja, du får kommentera kring 2:an om du vill)? Har du sett någon av de tillhörande dokumentärerna eller sett någon av teorierna som florerar därute (japp, det finns faktiskt- kolla på youtube)?

Kommentarer

Populära inlägg