Twin Peaks: The return #3

Nu har vi kommit fram till del 3 ur Twin Peaks: The return och om ni har orkat läsa igenom mina inlägg så vet ni att det finns många frågor obesvarade. Lägg märke till att jag skriver "del" nu istället för "avsnitt" eftersom serien faktiskt egentligen inte är traditionell serie utan en film, uppdelad i 18 delar.

VARNIG FÖR SPOILERS!

Läs inte nedan om ni inte sett del 3 än.

Innan jag hoppar på själva "analysen" av del 3 så vill jag ta upp en sak som jag lade märke till när jag såg del 5. En detalj jag inte märkt tidigare. I vinjetten, alldeles i början, då skogen syns så ser man även en stuga gömd bland träden. Kolla nedan (spola fram till 01.21).
 Vems är stugan? Det är inte Jacobys för den låg i en glänta. Är det Margrets (the Log Lady)? Fastän jag har inte för mig att Cooper & co gick uppåt när de letade efter Jacques stuga i säsong 1 (när de stötte på henne och hon bjöd dem på te och kakor). Jag har svårt att tro att de inte filmat stugan avsiktligt - skogen sträcker sig ut vitt och brett och hade de bara velat se skog så skulle de filmat enbart skog. Vem bor i stugan? Någon som dragit sig undan? Eller kommer något att ske där framöver?

 En annan teori som jag snubblade över idag handlar om glasbursmonstret och trädet.
 Ovan ser ni en bild på monstret (jag saknar ett bättre namn på det just nu) som och nedan ser ni en liten bättre bild på Trädet/Armen. Är inte ansiktena väldigt lika? Båda är utan ögon/öron/näsa utan har bara en gapande mun. Kan det vara så att Armen, som verkade hotande när Coop var på väg ut ur Black Lodge i del 2, följde efter honom in i den "riktiga" världen? Eftersom glasburen var det första Coop dök upp i, innan han drogs iväg igen, och monstret dök upp strax efteråt och dödade det unga paret? Kan monstret och Armen vara densamma? Och är den fri ute i världen nu?

Men nu hoppar vi till del 3 och jag måste säga att jag satt till större delen och bara kände mig förvirrad under det här avsnittet. Det börjar t ex att vara helt utan dialog under första kvarten då Coop svävar runt i någon sorts rymd (annan dimension) där han bland annat stöter på en asiatisk kvinna  vars ögon är dåligt maskerade.
Varför nämner jag ens att hon är asiatisk? Mja, det finns faktiskt en anledning och det är Josie. Josie Packard var den enda ickevita personen i "gamla" Twin Peaks och när hon dog fastnade hennes ande i en träknopp på en byrå, i ett rum i Great Northern. Jag tänkte direkt på Josie eftersom hon är fast i någon sorts mellandimension. Det vore ju inte helt osannolikt att Coop stöter på henne när han färdas mellan tid och rymd (och dimensioner) även om Joan Chen (som spelade Josie) inte verkar vara castad i nya serien.


Något av det viktigaste (åtminstone vad jag tror) som händer i början av del 3, då Coop fortfarande är i "rymden" och strax efter den ögonlösa kvinnan har försvunnit är att vi och Coop ser Major Garland Briggs kroppslösa ansikte sväva förbi. Han säger "Blue rose" villket vi som sett FWWM vet har en betydelse även om vi inte fått någon exakt förklaring vad en blå ros är. Vi vet bara att det är en sorts stämpel Gordon Cole ger vissa mystiska fall. Det finns många teorier därute, som säger att manskroppen som låg med Ruth Davenports huvud, var major Briggs kropp även om jag inte förstår hur eftersom det finns en tidsaspekt som inte går ihop. Mer om just det avslöjas i del 4 och jag återkommer till det i nästa inlägg.

"When you'll get there, you'll already be there." sägs av  en kvinna som står i castinglistan som "The american girl" men många fans (även jag) såg att det faktiskt var Phoebe Augustine som spelade Ronette Pulaski (flickan som var med Laura Palmer när hon mördades). Hon uppmanar Coop att gå för att hennes mor snart kommer och Coop dras in genom ett eluttag (jag vet hur sjukt det låter).

Samtidigt så växlar det till mr C som kör längst en motorväg (även närbilder på cigarettändaruttaget i bilden som vi vet värms upp av elekticitet) och han verkar må rätt illa. Mr C börjar tillslut spy upp en massa garmabozia (som ni vet ser det ut som stuvad majs men ska representera smärta och sorg). Låter det märkligt? Det kommer att bli märkligare. Han kör av vägen och det dröjer innan polisen dyker upp. Och de reagerar kraftigt när de kommer fram till bilen: de blir illamående och ringer efter hjälp eftersom de tror att det är något sorts giftutsläpp.

Sen får vi se Kyle McLaughlan i ytterligare en skepnad. Den här gången av den smått runda Dougie, som förövrig har en rätt personlig stil när det gäller både hår och kläder. Han befinner sig dessutom med en prosituerad kvinna. Vi kan tydligt se att han har BL-ringen (den med den stora gröna stenen med Owl Cave sumbolen inristad i sig, som har en stor del i FWWM). Dougie verkar vara en ganska skum filur men inte ond på något sätt. Bara lite patetisk, kanske. Hursomhelst så lämnar den prostituerade kvinnan rummet en sväng och Dougie börjar må dåligt. Hans arm domnar bort och han spyr. Och nu blir det aningens knepigt... Coop manifesteras genom eluttaget och tar Dougies plats. Dougie hamnar istället hos Mike i BL där han får reda på att Dougie är skapat för ett specifikt syfte och att han längre inte har det syftet. Dougies gestalt imploderar och kvar blir bara ringen och en guldpärla. Förmodligen har detta några alkemistiska associationer, antingen till filosofens sten eller något liknande.

 Lucy, Hawk och Andy sitter i ett stort rum med alla bevismaterial från Laura Palmer-fallet och allt som har med Coop och göra och de funderar på vad det är som saknas. I del 1 sa Log Lady till Hawk att något saknades och han måste hitta det. Lucy ser lådan med chokladkaninerna (som Coop nämner i första eller andra avsnittet av gamla Twin Peaks "Diane, I'm holding in my hand a box of chocolate bunnies".) och hon får för sig att det kanske är en av dem som saknas eftersom hon hade ätit upp en utav dem.

Och så kommer äntligen det kära återseendet av Gordon Cole och Albert Rosenfield som befinner sig på FBI-kontoret tillsammans med den nya agenten Tamara (som är arkivisten i Mark Frosts bok). Tamara informerar Albert och Gordon om fallet i New York där de döda kropparna vid glasburen har hittats. Under informationen får Gordon meddelande från sin sekreterare att Cooper är på linjen. Efter det samtalet (som inte var från Coop) bestämmer Gordon att de ska åka till Black (!) Hills i, just det- South Dakota. Förmodligen har han fått nys om mr C som finns i polisens förvar där efter den märkliga olyckan.




Kommentarer

Populära inlägg