Mörkerspår av Inger Frimansson

Detta är ytterligare en av DV pocketarna som jag har haft stående i bokhyllan ett tag. Eller ja, kanske var detta den som kom i somras- jag minns faktiskt inte. Liksom föregående bok så hade jag inte läst något av den här författarinnan förut. Så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig riktigt. Handlingen verkade något sånär intressant:
Det handlar främst om Hilja, en överviktig och ganska så olycklig kvinna i 50 års åldern som bort hos sin tyranniske storasyster. Hon har en affär med en gift man och hon lever i hoppet att en gång bli gravid och då kanske älskaren lämnar sin hustru för att leva med Hilja. Av en ren slump så kommer den berömda skådespelerskan Jennifer Ask in i hennes liv. Jennifer, som egentligen heter Jenny var Hiljas bästa vän när hon var liten men de tappade kontakten efter uppväxten. Sättet Jennifer kommer in i Hiljas liv igen är mer perifiärt men det startar en kedja av händelser. Hiljas bror Kristian är mäklare och var tillsammans med Jennifer en kort period under deras tonårsperiod blir också indragen eftersom Jennifer ringer upp honom och vill ha hjälp med att få hennes villa såld. När Kristian åker dit för en visning tar han med sig Hilja som på ett ytterst klantigt sätt blir kvar i huset efter visningen. Då får hon bevittna något chockerande.

Ungefär så är synopsen för bokens handling- låter spännande inte sant. Vad är det Hilja får bevittna i villan? Förutom just den handlingen så får läsaren ta del av en våldtäcktsman och mördares tankar. Mördarens identitet är okänd och som läsare så vet vi inte riktigt hur han platsar i handlingen- förutom det faktum att han härjar i samma stad som handlingen utspelar sig i.

Boken är ok men den är ingen större läsupplevelse. Jag sugs inte in i handlingen och den slutar med för många lösa trådar för min smak. Det som Hilja bevittnar är faktiskt inte så stort- det är lite mer 'jaha, och?'. Det var inget avgörande för handlingen eller något som ger större konsekvenser. Jag trodde att Hilja skulle bevittna mordet på Jennifer- för som läsare förstår man att hon kommer att mördas. Men nä, Hilja ser inte mordet- hon ser inte ens något som leder fram till mordet. Hon får se hur Jennifer har sex med sin älskare (inte sin make allstå) och det är inte inte älskaren som är mördaren- han är inte ens särskilt misstänkt i mina ögon. Jennifer faller alltså offer för våldtäckstsmannen/mördaren som vi har lärt känna genom boken och innan den (inte särskilt) dramatiska finalen så förstår jag att det är Hiljas bror Kristian som är mördaren. Orsaken till varför han har såna böjelser ges inte bågot direkt vettigt svar på. Ja, storasystern var en sadist som slog både honom och Hilja när de var små och förmodligen gav det honom ett visst kvinnohat men jag vill ha något mer. En förklaring helt enkelt. Slutat görs väldigt snabbt, ungefär som om deadlinen för författaren höll på att ta slut så hon fick knyta ihop trådarna snabbt. Tyvärr är det ingen bok jag kan rekommendera. Om du absolut inte ha något annat så vitt, läs den- men förvänta dig inget.

Kommentarer

Populära inlägg