Pig Island av Mo Hayder

Mo Hayder är en ganska okänd författare i Sverige. Hennes tre första böcker; Fågelmannen, Trädens tystnad och Tokyo blev översatta till svenska men hennes tre senaste böcker har tydligen inte väckt något större intresse- eller ja, förutom för mig då. Jag slukar Mo Hayders böcker och kan inte vänta på när nästa kommer ut.

Mo Hayder är engelska och undvisar kreativt skrivande på Baths universitet just nu. Hennes böcker kan enbart beskrivas som mycket mörka. Det är inte skräck men det är snudd på. Det ingår i genren deckare men jag skulle nog vilja säga att den står på gränsen till skräck och vacklar. Det finns nämligen en övernaturlig känsla i hennes senare böcker även om det inte är något självklart eller konkret. Men nu är detta Pig Island detta inlägg handlar om.

Pig island kom ut 2006 och jag hade väntat spänt på den eftersom boken innan tillhör en av mina absolut favorit böcker någonsin- Tokyo. Detta är en fristående bok (de två första handlar om polismannen Jack Caffery och även de två senaste). Själva handlingen är lite svårbeskriven, ja hela boken är svårbeskriven. Jag har läst den tre gången nu och jag är fortfarande osäker på vad som egentligen försegick. Först och främst så handlar det om Joe Oakes eller Oaksey, en journalist som har som specialité att avslöja olika bluffar från t ex religiösa sekter- dvs blödande statyetter och liknande. Hans karriär började när han mötte den frikyrklige pastorn Malachi Dove som var ledare för sin egna lilla sekt. En sekt som var strängt emot all sort sjukhushjälp- alla sjukdomar kunde Dove hela eller så helades de med hjälp bön. Genom lite olika händelser så blir Oaksey lurad och förnedrad av Dove och hans närmaste medhjälpate Ascusion - de lurar honom att tro att en ruttnad kycklinglever är en tumör från honom. Han skriver en drypande artikel om Dove och hans sällskap varpå Dove är tvungen att fly från USA till England där han och hans anhang bosätter sig på en ö utanför Skottlands kust- Pig Island.

20 år senare får Oaksey upp ögonen igen för sällskapet när en amatörvideo som sprids på nätet visar en varelse på Pig Islands strand. Folk säger att det är Djävulen. Det är svårt att urskilja om det är en människa eller ej- det enda som är säkert är att varelsen står upprätt men har en lång svans. Snart får Oaksey ett brev från sällskapet där de ber honom att göra ett repotage om dem så att de ska få ett bättre rykte. Oaksey åker dit i hopp om att få möte Dove igen. Men Dove finns inte där och alla beter sig mystiskt. Oaksey får snart reda på att Dove har isolerat sig med Ascunsion på andra sidan ön efter att Ascunsion fick problem under sin graviditet och Dove gick emot sin tro och uppsökte sjukhus med henne. Barnet dog och Dove isolerade sig och förbjöd de andra att besöka honom. Han går till och med så långt att han sätter upp ett elektiskt stängsel runt sitt hem med spetsade grishuvuden på. Vad är det han döljer?

Ungefär så är inledningen. Men hela boken är förvirrande och svår att beskriva. Jag tycker om den även om jag är osäker på vad som hände. Stämningen är mörk och domedagsbådande. En katastrof inträffar och Oaksey träffar den som utpekas som 'Djävulen'. Det här är nog den mest svårbeskrivna bok jag har läst. Det går inte att beskriva den utan att börja återberätta handlingen. Och det är inte det dessa inlägg ska handla om. Men jag gör det hur jag än försöker att attackera boken. Den är omöjlig för mig att analysera. Men jag rekommenderar alla att läsa den. Men tänk på att den är mörk. Den är även skriven i 'jag-form' mest berättad av Oaksey själv. Men vissa kapitel består av brev som Oakseys fru Lexie har skrivit till sin psykiatriker. Men läs den och berätta vad du tycker om slutet.

Kommentarer

Populära inlägg